COM ACOMPANYAR ELS INFANTS A LA TORNADA A L’ESCOLA

3, 2, 1… COMENCEM!

Tot allò bo s’acaba i les vacances no en són una excepció. La tornada a l’escola i a les rutines pot generar sensacions agredolces en els petits i joves de casa. Després de setmanes fora de les aules, al setembre veuen com d’un dia per l’altre passen de tenir temps lliure per gaudir amb família i amics a horaris estrictes i aplacats per les demandes i exigències pròpies de l’àmbit acadèmic. Vist així, és normal que no sempre sigui un procés fàcil…alguns nens es poden mostrar cansats, apàtics, irritables, ansiosos i enfadats els primers dies.

Dins les particularitats de cada infant o jove i la seva família, existeixen elements comuns que podem tenir en compte per tornar a la rutina d’una manera més amena:

  1. Ajustar els horaris gradualment: es recomana una setmana abans anar a dormir i despertar-se uns minuts abans fins ajustar-se a l’horari habitual.
  2. Donar informació i resoldre dubtes: anticipar dins la mesura del possible tot el que passarà en els pròxims dies, explicant com serà el nou ritme en l’època escolar així com canvis de professors o classe, …
  3. Evitar deixar les coses per última hora. Realitzar una llista amb tot allò que s’ha de fer i les coses imprescindibles per a la tornada a l’escola o institut i fer-los també partícips en la compra i preparació del material.
  4. Facilitar, validar i acceptar l’expressió de les seves emocions. Acompanyar-los i ajudar-los en el seu maneig, donar pautes i consells respecte situacions que sabem que seran un repte per a ell/a.
  5. Als més petits/es, podem portar-los a l’escola uns dies abans perquè es familiaritzin amb l’espai, fer el camí a l’escola, quedar fora de l’escola els dies abans de l’inici del curs per afavorir la relació entre els nens i nenes, jugar a que anem a l’escola, llegir contes de nens que van a l’escola per anticipar com serà la nova rutina, treballar les emocions que poden sentir durant aquest procés d’adaptació (posar nom al que estan sentint, normalitzar-ho i respectar-ho), …
  6. Una vegada s’iniciï el curs, s’aconsella mantenir i traslladar algunes activitats, hàbits o realitats durant l’estiu al curs escolar, planejar activitats a la sortida de l’escola o fer alguna cosa especial per a que la tornada a la rutina sigui menys dura.

Cada experiència d’adaptació és diferent, donem el temps necessari per tornar a començar, posar de nou les coses en funcionament i recuperar el ritme. Procurem transmetre missatges positius, optimisme i entusiasme en relació a l’inici del nou curs però sobretot confiança, acompanyem, escoltem i no exigim de més.

Que tingueu molt bona tornada!

 

Anna Ribó Porta

Psicòloga sanitària Centre Psico

Desplaça cap amunt
Obrir xat
Benvingut/da. Tens algún dubte concret?
“Benvingut/da. Tens algun dubte concret sobre cóm treballem o els nostres serveis o desitges demanar hora?
Ens pots trucar o escriure sense compromís i et respondrem!
Gràcies per la confiança. Equip Centre PsiCo Lleida.”